Oppskrifter uten egg

En samling oppskrifter for eggeallergikere

1.6.04

Oppskrift: Biscotti

Italienere tar sin biscotti alvorlig. Like rundt hjørnet fra der jeg jobbet tidligere ligger det en ekte italiensk kaffebar, drevet av italienere. På denne kaffebaren begynte jeg ofte dagen med en kopp americano og en hjemmebakt biscotti. Problemet med biscotti er at den inneholder egg. Så for å kunne tilby deilig hjemmelagd italiensk kjeks til mine barn har jeg forsøkt å lage en oppskrift uten egg. som erstatning for egg i denne oppskriften har jeg brukt en eggerstatter (Orgran No Egg) jeg kjøpte på en helsekostbutikk. Oppskriften gir ca. 20 biscotti.

Biscotti uten egg



  • 140g smør

  • 1 kopp sukker

  • 3 egg (3ts No Egg, 6ss vann)

  • 1/4 ts salt

  • 1 ts vaniljesukker

  • 3 ts bakepulver

  • 1/4 ts knust anis

  • 2 kopper mel

  • 1 pose skivede mandler


Pisk smør og sukker god sammen. Bland inn eggerstatter gradvis. Bland alt det tørre godt. Umder omrøring blandes det tørre inn gradvis. Vend inn mandelskiver til slutt. Del deigen i to og form to 10 cm lange pølser som legges på smurt bakepapir. Bakes i 25 minutter på 200 grader. Ta ut biscottiene og la dem avkjøles litt. Skjer ned i ca 1 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapir og sett dem inn i ovnen igjen i ca fem minutter på 200 grader (for å tørke). Avkjøl biscottiene og la dem tørke helt før de settes på f.eks glass