Oppskrifter uten egg

En samling oppskrifter for eggeallergikere

11.6.04

Oppskrift: Quiche Lorraine uten egg

Ok,

Jeg vet at jeg tidligere har sagt at det er vanskelig eller umulig å lage eggfrie versjoner av oppskrifter som baserer seg på mange egg. Et typisk eksempel er quiche. Her forleden snublet jeg over en oppskrift på en eggfri, vegetarisk, tofu- og spinatquiche. Det gikk greit å lage den, så jeg tenkte jeg skulle forsøke å komponere en eggfri Quiche Lorraine oppskrift. Forsøket ble både velsmakende og godt selv om oppskriften sikkert kan forbedres, noe jeg kommer til å gjøre neste gang jeg lager denne retten. Uansett, her er første forsøk:

Bunn

  • 200g hvetemel

  • 1 falskt egg (se tidligere poster)

  • 100g meierismør i små terninger

  • Litt salt (menge avhenger av om smøret er saltet eller ikke)


Det er en fordel å bruke en kjøkkenmaskin, men det går greit uten. Bland mel og salt i en bolle. Bland inn det falske egget. Under omrøring blandes smørterningene inn gradvis. Når deigen har fått en glatt og fast konsistens tar du den ut av bollen, ruller den til en ball og pakker den inn i plastfolie. Deigen skal hvile en times tid i kjøleskapet. I mellomtiden er det bare å gå løs på fyllet.

Fyll

  • 250g tofu (fås kjøpt på helsekost og på noen supermarkeder)

  • 1dl melk (eller 50/50 melk/crème fraîche, noe som gjør quichen usunnere men desto bedre)

  • 250g bacon uten svor

  • 150g reven ost (helst ost med litt smak, jeg liker en 10/40/50 blanding av parmesan/cheddar/jarlsberg)

  • Salt, pepper og muskatnøtt etter smak


Ha melk og tofu i en bolle eller blender og bland til en jevn masse. Blir massen litt tørr så er det bare å øke melkemengden litt. Skjær bacon i små terninger eller strimler og sprøstek det. La det stekte baconet renne av på litt kjøkkenpapir. Bland bacon og reven ost i melk/tofu-miksen og smak blandingen til med salt, pepper og revet muskatnøtt.

Når deigen har stått i kjøleskapet en times tid er det på tide å gjøre ferdig paien. Ta deigen ut og kjevle den til en rund leiv som er 6-8cm større i diameter enn paiformen du skal bruke. Jeg brukte en paiform på 23cm i diameter. Ha deigen opp i den smurte paiformen. Skjær av overflødig deig, prikk deigen med en gaffel og forstek den på 220 grader i ca syv til ti minutter. Ta ut paiformen fra ovnen, ha oppi quiche-blandingen og sett den tilbake i ovnen i 15 til 20 minutter.