Oppskrifter uten egg

En samling oppskrifter for eggeallergikere

25.6.04

Oppskrift: Sjokoladekake

Da var sommeravslutningen i barnehagen overstått. Jeg fikk i oppgave å bake en kake til avslutningen, noe som ikke er spesielt utfordrende hvis man kan bruke egg. Å lage en god kake med bra konsistens uten egg er derimot litt vanskeligere. Etter litt flikking på en oppskrift jeg hadde liggende fra tidligere kom jeg frem til følgende "fasit":


  • 500g hvetemel (finbakst)

  • 500g sukker

  • 50g kakaopulver

  • 2 ts bakepulver

  • 2 ts natron

  • 1 ts salt

  • 2 ts vaniljesukker (helst ekte vaniljesukker) eller frøene fra en vaniljestang

  • 2dl olje eller smeltet, temperert usaltet smør

  • 6dl melk

  • 20ml eddik

  • litt smeltet eller revet mørk sjokolade er ikke å forakte (jeg brukte ca 50g 80% mørk sjokolade)



Bland alt det tørre godt i en bolle og sikt det over i en annen bolle. Rør sammen olje/smør og sukker. Hell olje/sukker blandingen gradvis opp i melken under omrøring. Tilsett eddiken til slutt og rør godt om. Hell det våte over i det tørre gradvis under omrøring. Bland deigen godt (jeg kjørte den i ca 3 minutter i en kjøkkenmaskin). Hvis du vil ha litt sjokolade i så blander du det i til slutt. Hell deigen over i en godt smurt kakeform og stek kaken på 180 grader i 35-55 minutter avhengig av ovnstype. Kaken er ferdig når du kan stikke en tannpirker ned i midten av kaken og det ikke setter seg deigrester på den.