Oppskrifter uten egg

En samling oppskrifter for eggeallergikere

17.1.05

Eplemuffins

På Island, der vi tilbrakte julen, har de kommet langt hva gjelder informasjon og hjelp til familier som har barn med allergier. Ved en tilfeldighet plukket jeg med meg et hefte om eggeallergier når jeg var innom et legekontor. Heftet viste seg å inneholde en anseelig mengde oppskrifter og jeg kommer til å legge ut et utvalg av disse etterhvert som jeg får testet dem. Første oppskrift ut er en enkel og rask muffinsvariant med eplemost.


  • 150g smør

  • 1 dl sukker

  • 1 dl eplemost

  • 4 dl hvetemel

  • 2 ts bakepulver


  • Sukker og smør røres godt sammen i en bolle. Alt det tørre blandes godt og røres inn med sukker og smør. Til slutt røres eplemost inn i deigen. Hvis deigen blir litt tørr bruker du litt mer eplemost for å oppnå riktig konsistens. Fyll muffinsformer knapt halvfulle med deig og stek på 180 grader i ca. 15 minutter.