Oppskrifter uten egg

En samling oppskrifter for eggeallergikere

24.7.05

Krydderkake for store og små

Tidligere i år 'oppdaget' jeg en nydelig norsk geitost. Norsk Chevre fra Haukeli kommer i to varianter, naturell og hvitmugg. Naturell er en mild og snill variant mens hvitmugg har litt mer smak og minner mer om sine franske slektninger. For et knapt år siden hadde jeg en fantastisk smakopplevelse på en resturant her i Oslo hvor jeg ble servert en krydderkake med et stykke chevre i steden for det sedvanlige brødet før maten kom på bordet. Inspirert av dette samt en oppskrift i et hefte fra Tine har jeg vridd til en krydderkakeoppskrift uten egg som med hell kan brukes både som tilbehør til chevre og som en liten godsak til de små.

Krydderkake

60 g meierismør
3 dl hvetemel
2 dl brunt sukker
2 ts kanel
1 ts ingefær
1 ts nellik
1/2 ts kardemomme
1/2 ts salt
3 ts bakepulver
1 stk eggeerstatter
1,25 dl matfløte

Varm opp ovnen til 180 grader.
Hvis du har smøret i kjøleskapet så må du begynne med å smelte dette på lav varme for så å avkjøle det 5-10 minutter.
Bland alt det tørre i en bolle. Lag eggerstatning for 1 stk egg. Rør inn denne i fløten. Rør inn smøret i fløten. Bland det tørre og det våte godt. Deigen helles over i en smurt, avlang form (ca. 1-1,5 liter). Kaken bakes i ca. 40 minutter.

Hvis du vil lage en spennende smaksopplevelse med chevre så venter du til kaken er avkjølt før du skjærer noen skiver av den og legger på en slump chevre (jeg bruke Haukeli naturell). Gratiner dette på 250 grader i et par minutter til osten har begynt å få litt farge. Dander med litt pæresyltetøy og/eller nøtter.